Bygg ditt Navy-system

Det är enkelt och flexibelt att bygga ett system som uppfyller dina behov.



Steg 1

Välj motor

  • Navy 3.0
  • Navy 6.0
Steg 2

Välj reglage

  • Rorkult
  • Toppreglage
  • Sidoreglage
  • Dubbelreglage
Steg 3

Välj batteri

  • E40 / 2kWh
  • E80 / 4kWh
  • E175 / 9kWh

Batteriladdare köps separat. Det är en enhetlig laddare som fungerar med E40, E80 och E175. För snabbare laddning kan du använda två eller flera laddare parallellt.

Specifikationer

Navy 3.0 Evo Navy 6.0 Evo
Ingångseffekt 3 kW 6 kW
Motsvarande bensinutombordare 6 hk 9.9 hk
Ingångsspänning 39-60 V 39-60 V
Rek. batteri E80 E175
Motorvikt 24.3 kg 36 kg
Rigglängder Kort / Lång
Tiltvinklar 0°, 5°, 10°, 15° / 60°
Propeller 10.2 x 6.7 tum 2-blad komposit 12.6 x 10.8 / 13.4 x 8.5 tum 3-blad komposit
Drivning Direktdriven underhållsfri borstlös likströmsmotor
Hydrogenerering Upp till 660 W Upp till 1010 W

Hydrogenerering

Med ePropulsions Navy Evo kan du generera elektricitet från vind och vatten med hydrogenerering. D.v.s. motorn laddar batteriet när du seglar.

Beräknad kostnad per körcykel med elektrisk utombordare

Navy kräver inget årligt underhåll vilket sparar ca 1 500 kr per år jämfört med en bensinutombordare.
I tabellen nedan har vi räknat med en årlig service i 10 år för bensinutombordaren, förutom 1 000 cykler som kräver två per år.

Vi har räknat med ett pris på 1,50 kr per laddad kWh.
Vi har räknat med ett bensinpris på 18 kr per liter.
Vi har räknat med att 6 liter bensin ger motsvarande driftstid som 9 Kwh, detta kan variera otroligt mycket beroende på båt och körstil.

Navy 3.0 Navy 6.0 Bensinutombordare 10hk
Investeringskostnad 56 600 kr 85 600 kr 36 900 kr
Lätt användning, 250 cykler under 10 år
Driftskostnad 1 500 kr 3 375 kr 42 000 kr
Total kostnad 58 100 kr 88 975 kr 78 900 kr
Kostnad per cykel 232 kr 356 kr 316 kr
Medium användning, 600 cykler under 10 år
Driftskostnad 3 600 kr 8 100 kr 79 800 kr
Total kostnad 60 200 kr 93 700 kr 116 700 kr
Kostnad per cykel 100 kr 156 kr 195 kr
Tung användning, 1000 cykler under 10 år
Driftskostnad 6 000 kr 13 500 kr 138 000 kr
Total kostnad 62 600 kr 99 100 kr 174 900 kr
Kostnad per cykel 63 kr 99 kr 175 kr
Vad det ger i körtiden eller distans beror helt på båt och körstill.

Men som exempel en lätt aluminiumbåt med Navy 6 och batteri E175 så räcker en laddning till 23 Nautisk mil i 10 knops fart.
Det ger en kostnad på 15 kr per sjömil vid 250 laddningar.
Eller 6,8 kr per sjömil vid 600 laddningar och 4,3 kr per sjömil vid 1000 laddningar.

För testsiffror från verkligheten se ePropulsion performance Bulletins

E-serien litiumbatterier

Vi rekommenderar att du väljer ePropulsions originalbatteri. 48V E-serie litiumjärnfosfatbatteri är den perfekta batteriet för ditt navy-system.

ePropulsion E40 / 2kWh
E40

2048 Wh

ePropulsion E80 / 4kWh
E80

4096 Wh

ePropulsion E175 / 9kWh
E175

8960 Wh

Konkurrenskraftigt pris
Pris från 5kr per wattimme.
Hög energitäthet
70% mindre vikt och utrymme än vanliga blybatterier.
Längre livscykler
3000 cykler vid 80% DOD.
Gjorda för ePropulsion
Data synkroniserad med ePropulsions motorer för smartare drift.

Priser

Modell Art. nr. Pris
Navy 3.0 Evo
Direktdriven utombordare 3 kW
Komplettera med batteri, laddare och reglage
Kort rigg
NE-3000-S0
25 900 kr
Lång rigg
NE-3000-L0
25 900 kr
Navy 6.0 Evo
Direktdriven utombordare 6 kW
Komplettera med batteri, laddare och reglage
Kort rigg
NE-6000-S0
31 900 kr
Lång rigg
NE-6000-L0
31 900 kr
Rorkult NE-TC00-00 3 900 kr
Topmonterat reglage NE-RC00-00 3 900 kr
Sidomonterat reglage NE-SM00-00 5 900 kr
Dubbelreglage NE-DR00-00 5 900 kr
E40
48V - 2kWh
EB-0040-00 11 900 kr
E80
48V - 4kWh
EB-0080-00 22 900 kr
E175
48V - 9kWh
EB-0175-00 45 900 kr
E batteriladdare 30A
För snabbare laddning kan du använda två eller flera laddare parallellt.
EC-0030-20 4 900 kr

Vanliga frågor

Ja, men parallellanslutning krävs.
För att driva en Navy 3.0 Evo med E40 behöver du två E40-batterier parallellt. För att driva en Navy 6.0 Evo med E80 behöver du två E80-batterier parallellt.
Vi rekommenderar E80-batteriet för Navy 3.0 Evo och E175-batteriet för Navy 6.0 Evo. För mer information se ePropulsions handledning

Ja, Den nominella batterispänningen ska vara 48V. Den kontinuerliga urladdningsströmmen bör vara över 62,5A för Navy 3.0 Evo och 125A för Navy 6.0 Evo.
Vi rekommenderar dock ePropulsion E-serien, dessa batterier kan kommunicera med motorn, klarar höga kontinuerliga urladdningsströmmar och är prisvärda.

Normalt inte, Evo topmonterat reglage har ett inbyggt batteri som laddas med inbyggd solpanel. När du använder den med trådlös anslutning och kontrollen har låg batterinivå kan du ladda Evo topmonterat reglage med en kommunikationskabel.

Det finns oftast en angivelse från din båttillverkare om du ska ha kort (S) eller lång (L) rigg på din båt.
Det är annars akterspegeln som avgör rigg-längden.
Kort rigg för en akterspegel som är ca 15 tum (38-42 cm) hög.
Lång rigg för en akterspegel som är ca 20 tum (51 cm) hög.
För segelbåtar är det nästan alltid lång rigg som gäller.

Ja, Navy är designad för användning i saltvattnet.
Högkvalitativ aluminiumlegering som basmaterial samt anodiserande beläggning och pulverlack.
För mer information läs Hur ePropulsion gör utombordare korrosionsbeständiga

Videohandledning

Dokument